W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Wychowanków Montessori charakteryzuje kreatywność, samodzielność i innowacyjne myślenie

2023-07-18 10:26:36

Wychowanków Montessori charakteryzuje kreatywność, samodzielność i innowacyjne myślenie

Już niebawem tj. z początkiem września nastąpi uroczyste otwarcie prywatnego Żłobka i Przedszkola ,,Żyrafa” w Woli Podłężnej. Nie jest to jednak zwyczajna placówka, ponieważ będzie działać w myśl metody edukacyjnej Włoszki Marii Montessori, której założeniami były – już sto lat temu – indywidualne podejście do każdego dziecka. Jak się dowiedzieliśmy wśród ludzi sukcesu, charakteryzujących się kreatywnością i innowacyjnym sposobem myślenia, jest szereg osób kształconych w duchu pedagogiki Marii Montessori m.in. książęta William i Harry oraz mały książę George, a także Bill Gates, współzałożyciel i główny architekt oprogramowania Microsoft. A co się konkretnie kryje pod metodą wychowawczą Montessori ? Na ten temat rozmawiamy z Ines Kieler, mgr edukacji wczesnoszkolnej, arteterapeutką i certyfikowaną nauczycielką Montessori oraz właścicielką Żłobka i Przedszkola ,,Żyrafa”.

– Proszę wytłumaczyć naszym czytelnikom co oznacza Montessori?

– Montessori to najprościej rzecz ujmując nazwa metody wychowawczo-edukacyjnej, która pochodzi od nazwiska jej twórczyni, lekarki, a z zamiłowania pedagoga Marii Montessori. Ponad wiek temu, w biednej dzielnicy Włoch otworzyła szkołę i przez pięćdziesiąt lat pracowała z dziećmi. W tym czasie z ogromną wnikliwością obserwowała swoich podopiecznych i tak powstała metoda wychowawczo-edukacyjna Montessori. Liczyło się dla niej indywidualne podejście do każdego dziecka, bo – jak uważała – każde z nich jest inne. Powinno się, w związku z tym, rozwijać według stworzonych przez siebie, indywidualnych planów rozwojowych. Zapisane w nich są jego możliwości, kompetencje i umiejętności, umożliwiające mu naukę samodzielną przez co i efektywniejszą. Montessori nie była, także zwolenniczką tradycyjnego systemu edukacyjnego, dlatego widziała potrzebę zmian.

Była także prekursorką nowoczesnej pedagogiki przepełnionej aspektami miłości, humanitaryzmu oraz tolerancji do drugiego człowieka, w której zawsze na pierwszym miejscu jest nie kto inny – tylko dziecko. Ta metoda przeżywa obecnie wielki rozkwit, ponieważ aktualny system edukacyjny wydaje się być przestarzały i nie odpowiada istniejącym potrzebom. Poza tym dzieci są przebodźcowane, co można zauważyć w zachowaniach emocjonalnych, problemach wbudowaniu wzajemnych relacji przez co i kłopotach ze snem. Przyczyn jest wiele i można doszukiwać się ich w nadmiernym dostępie do urządzeń z ekranami, a więc komputerów, smartfonów i telewizora. Drugą przyczyną jest nadmiar zajęć i brak równowagi między aktywnością i odpoczynkiem.Znam to z autopsji, bowiem sama jestem mamą – już teraz dorosłego syna – a wynika to z wieloletnich obserwacji nie tylko syna, ale i innych dzieci. W myśl zaś Montessori dziecko powinno być blisko natury (przyrody) tj. codzienne i bez względu na pogodę zalecane jest z nią obcowanie, a także nadążanie za naturalnymi potrzebami dziecka i wychodzenie im naprzeciw. Ponadto Maria Montessori zauważyła, że dzieci do 6 r. ż. posiadają tzw. ,,chłonny umysł”, czyli zdolność absorbowania wszystkiego co je otacza oraz ,,fazy wrażliwe”, czyli momenty, w których dziecko przejawia wzmożone zainteresowanie jakimś tematem. Około 7 r. ż. mijają bezpowrotnie, dlatego ten pierwszy etap od 0-6 r.ż. jest tak ważny. To co dziecko przyswoi w tym czasie zostanie z nim na zawsze.

– Czym charakteryzuje się Montessori?

– Sama Maria Montessori nie była zwolenniczką nazywania tego metodą edukacji, a bardziej był to dla niej sposób towarzyszenia dziecku do momentu osiągnięcia dojrzałości. Moim jednak zdaniem jest to filozofia życia, którą charakteryzuje holistyczne podejście do wielu zagadnień. Jednak różnice tkwiące pomiędzy pedagogiką tradycyjną, a Montessori są wyraźne. Zacznę od samego wyglądu tego rodzaju placówki, bo te Montessori stawiają na prostotę (np. bez zbędnych dekoracji w oknach, bo dziecko ma widzieć to co na zewnątrz m.in. przyrodę), przestronność, jasność pomieszczeń i ich pastelowość kolorów. Miejsce zaś zabawek zajmują pomoce montessoriańskie i przedmioty codziennego użytku, wszystko w zasięgu rąk dziecka. Dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu życia codziennego, sensoryki, matematyki, języka i kultury. Poza tym samodzielnie przygotowują niektóre posiłki, nakrywają do stołu, myją naczynia, dbają o rośliny i zwierzęta. Nauczyciel jest ich towarzyszem, pomaga, ale nie wyręcza.W Żyrafie stawiamy na relacje, zapewniamy bliskościowe podejście do maluszków, atmosferę pełną szacunku i akceptacji. Będziemy uczyć rozwiązywania konfliktów, a w codziennej komunikacji przyświecać nam będzie idea Porozumienia bez Przemocy (NVC) - nasz język to ,,język Żyrafy” - stąd też nazwa placówki.

– Jakich grup wiekowych dotyczy i co wnosi w rozwój dziecka?

– Montessori można wdrażać u dziecka już od momentu narodzin. U nas w placówce przyjmujemy do żłobka od 8. miesiąca życia do 3 lat z podziałem na młodsze i starsze maluchy. Z kolei grupy przedszkolne od 3 do 6 lat. Zaletą metody Montessori jest to, iż grupy te są mieszane wiekowo zarówno w grupach żłobkowych jak i przedszkolnych. To sprawia, że dzieci uczą się życia w społeczeństwie, uczą się od siebie nawzajem dzięki obserwacji i naśladowaniu. Troska, współczucie, pomoc, odpowiedzialność, współpraca… nie są im obce. Nabywają takie kompetencje, które z pewnością później przydają się im w życiu.

Dlaczego rodzice powinni bardzo poważnie brać pod uwagę taką właśnie metodę dydaktyczno-wychowawczą?

– Montessori jest odpowiedzią i alternatywą obecnego systemu edukacyjnego. My stawiamy głównie na rozwój emocjonalny i jestem przekonana, iż jest on równie istotny dla rodziców. Przedszkola Montessori świetnie przygotowują do nauki w szkole, ponieważ materiał i umiejętności które dziecko przyswaja znacząco wykracza poza Podstawę Programową. Dzieci montessoriańskie często potrafią pisać, czytać, przeliczają w zakresie 1000 (!), mają rozległą wiedzę z wielu dziedzin, rozwijają talenty, są samodzielne, pewne siebie, asertywne, ciekawe świata,nie boją się popełniać błędów, potrafią rozwiązywać konflikty, nazywać, a później regulować emocje... Korzyści takiej edukacji jest bardzo wiele.

Przygotowując się do tego wywiadu czytałam, iż w myśl zasadom Montessori dziecko, a więc wasi podopieczni nie będą nagradzani, ani karani. Jak to się ma do standardowych metod wychowawczych?

– Już od najmłodszych lat u dziecka, w tradycyjnym systemie nauczania, funkcjonuje nagroda i kara, metoda która uzależnia działania dziecka od zewnętrznej oceny, zabija w nim motywację wewnętrzną, którą tak bardzo chcemy pielęgnować. Zależy nam, żeby dziecko czerpało z nauki satysfakcję i radość, a nie było jedynie działaniem – po coś! W metodzie Montessori ważne jest przekonanie, że dziecko jest ciekawe świata i samo chce go poznawać. System kar i nagród nie jest mu potrzebny do tego by się uczyć. Poza tym, jak wiemy, mózg nie uczy się w stresie. Skuteczność wychowania bez kar i nagród została potwierdzona naukowo i ma psychologiczne uzasadnienie.