W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Trening motoryczny – na czym polega i kiedy warto go wykonać?


(Materiał promocyjny)
2023-11-09 08:40:16

Trening motoryczny – na czym polega i kiedy warto go wykonać?

Trening motoryczny ma na celu poprawę stanu zdrowia i formy sportowców lub osób aktywnych fizycznie. Jest to specjalnie opracowany zestaw ćwiczeń, stosowany jako wsparcie w rehabilitacji oraz dla poprawy wyników w danej dyscyplinie sportowej. Na czym polega i kiedy warto go wykonać? Przeczytaj najważniejsze informacje!

Co to jest trening motoryczny?

Trening motoryczny to w uproszczeniu indywidualny, długofalowy plan treningowy. Jego celem jest poprawa czynności motorycznych w możliwie jak najkrótszym czasie. Trening motoryczny często towarzyszy rehabilitacji. Może być stosowany jako profilaktyka zdrowia i formy. Najczęściej jest ustalany przez trenera w konsultacji z lekarzem lub na podstawie wyników badań. Opracowaniu planu towarzyszy wywiad oraz wybrane konsultacje lekarskie, które możesz umówić za pośrednictwem https://enelsport.pl/.

Na czym polega trening motoryczny?

Filary treningu motorycznego stanowią trzy podstawowe elementy: dieta, trening i odpoczynek. Dieta musi być skomponowana tak, aby dostarczać ciału składników niezbędnych do rozbudowy i regeneracji mięśni oraz utrzymania energii podczas wysiłku. Odpoczynek pozwala zregenerować siły i odbudować organizm po treningu. Ważna jest odpowiednia ilość snu oraz odpoczynek w trakcie dnia.

Trening może wyglądać inaczej dla każdej dyscypliny. Zawsze posiada jednak pewne cechy wspólne. Jest to poprawa podstawowych czynności motorycznych organizmu takich jak:

  • szybkość,
  • wytrzymałość,
  • siła,
  • gibkość,
  • stabilność,
  • skoczność,
  • koordynacja ruchów.

Najważniejsze z nich stanowią szybkość, siła i wytrzymałość, które mają znaczenie w każdym sporcie. Rozwój tych cech wpływa także na ogólną wydolność i kondycję organizmu:

  • Szybkość – jest to cecha motoryczna wykorzystywana niemal w każdym sporcie. Składają się na nią dynamika i eksplozywność organizmu. Dla rozwoju szybkości często stosowane są dynamiczne ćwiczenia z niewielkim obciążeniem. Skuteczne są także ćwiczenia anaerobowe jak np. sprinty na krótkich dystansach lub planki i podskoki.
  • Siła – to inaczej zdolność mięśni do pokonywania oporu zewnętrznego, którego źródłem może być np. podnoszona sztanga. Tę umiejętność organizmu można podzielić na cechy: koncentryczną, izometryczną i ekscentryczną, których rozwój wymaga zupełnie innych ćwiczeń. W treningu na siłę często wykorzystuje się sztangę, drążek do podciągania lub gumy oporowe. Siła ekscentryczna rozwijana jest poprzez dynamiczne wypychanie lub podnoszenie ciężaru. W tym przypadku sprawdzą się m.in. takie ćwiczenia jak wyciskanie sztangi na leżąco, podnoszenie na drążku lub podnoszenie ramion i przysiady z obciążeniem. Siłę izometryczną rozwija się głównie poprzez napinanie mięśni wewnętrznych i ćwiczenia z wykorzystaniem masy własnego ciała. To m.in. plank, krzesełko lub pompki.
  • Wytrzymałość – jest kształtowana poprzez ćwiczenia aerobowe, które wykonujemy przez długi czas w tej samej intensywności. Zaliczamy do nich m.in. biegi długodystansowe, pływanie oraz ćwiczenia interwałowe.

Kiedy warto wykonać trening motoryczny?

Trening motoryczny jest przeznaczony dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia i dieta pozwalają wzmocnić słabe strony oraz mogą być stosowane profilaktycznie w trosce o kondycję i wydolność organizmu. Metodę treningu motorycznego wykorzystuje się także podczas rehabilitacji po przebytych urazach. Poprawa motoryki może polepszyć wyniki sportowe oraz zmniejszyć ryzyko urazów. Sprawia, że jesteśmy po prostu lepiej przygotowani do uprawiania danej dyscypliny sportowej.

Jak wspomnieliśmy na początku tekstu, trening motoryczny ma cechy treningu personalnego. Jest układany dla danej osoby w celu osiągnięcia konkretnych rezultatów. Przed opracowaniem go i rozpoczęciem należy wykonać podstawowe badania lekarskie oraz testy. Wśród nich znajdują się m.in. FMS, czyli test zakresu ruchu oraz test zdolności motorycznych. Pozwala to na lepsze opracowanie strategii i dopasowania jej do potrzeb organizmu sportowca.