W ramach planu priorytetowego dzielnicowy gminy Słupca prowadzi w tym półroczu działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa w okolicach torów i przejazdów kolejowych. Niedawno kontrolował przejazd w towarzystwie Straży Ochrony Kolei.
Głównym założeniem planu dzielnicowego jest ograniczenie oraz dążenie do całkowitego wyeliminowania sytuacji wjazdu na przejazd kolejowy w czasie podnoszenia lub opuszczania rogatek na przejazdach kolejowych w Cieninie Zabornym, Cieninie Kościelnym oraz Rozalinie. – Ważne jest też podnoszenie świadomości uczestników ruchu drogowego w zakresie zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach, czy okolicach torów. Funkcjonariusze będą zwracali również uwagę na ochronę infrastruktury kolejowej, której rozkradanie, czy uszkadzanie niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu kolejowego – twierdzi dzielnicowy asp.sztab. Waldemar Zawodny. Podkreśla też, że działania mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa w obrębie przejazdów kolejowych, aby uniknąć przyszłych tragicznych zdarzeń. Od początku roku policja ujawniła około 10 wykroczeń, sprawcy zostali ukarani mandatami karnymi lub zastosowano wobec nich pouczenia.
Jak wskazują statystyki, przyczyną 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest nieostrożność kierowców np. lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami. Niepoprawnie zachowują się również piesi i rowerzyści. Użytkownicy dróg zapominają o stosowaniu zasady szczególnej ostrożności, a pociąg na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów.