Niemal każdego dnia do Komendy Miejskiej Policji w Koninie wpływa zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą „na BLIK”. Pokrzywdzeni informują, że nieznany sprawca na portalu społecznościowym włamał się na konto znajomego lub kogoś bliskiego, a następnie skontaktował się z nim za pośrednictwem komunikatora tekstowego i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy. Taka pożyczka odbywa się poprzez udostępnieniu kodu BLIK.
– Niestety w przeciwieństwie do płatności tradycyjnym przelewem, transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można już cofnąć – ostrzegają kryminalni. – Oszust wpisuje bowiem podany kod w bankomacie, a następnie wypłaca z niego pieniądze. Właściciel konta wprawdzie musi potwierdzić każdą transakcję, ale robi to z automatu wierząc, że pomaga swojemu znajomemu lub bliskiemu, który znalazł się w pilnej potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
– stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu;
– potwierdzać tożsamość znajomych lub bliskich, którzy piszą do nas o pomoc finansową za pomocą komunikatorów – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmuje tylko chwilę, ale dzięki niemu zyskamy pewność, że piszemy ze znajomym lub bliskim, a nie z oszustem;
– sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
– chronić swój telefon, a szczególnie PIN lub hasła do aplikacji mobilnej banku.
na