– Budowa linii kolejowej do Turku w ramach „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.” była wnioskowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Proponowany przebieg planowanej trasy został określony przez samorząd. Zgodnie z założeniami programu na zlecenie samorządu przygotowane zostało studium planistyczno-prognostyczne, które wykazało najkorzystniejszy wariant inwestycyjny (W9), obejmujący gminę Tuliszków. Wszyscy wnioskodawcy mieli jednakowy czas – 12 miesięcy, na przygotowanie studiów planistyczno-prognostycznych i przeprowadzenie spotkań z mieszkańcami. Samorząd województwa nie wnioskował do PLK SA o wstrzymanie zlecenia postępowania przetargowego na opracowanie dokumentacji projektowej. Szacowana wartość inwestycji, z wykonaniem robót budowlanych, wynosi blisko 661 mln zł. Prognozuje się ruch średnio 1353 pasażerów/dobę na wyjeździe z Turku oraz 1850 pasażerów/dobę przed wjazdem do Konina. Realizacja projektu w zakresie wskazanym przez samorząd uniemożliwia prowadzenie ruchu pociągów towarowych. W ramach projektu wg najnowszych dostępnych zdjęć satelitarnych zidentyfikowano kolizję jedynie z 7 budynkami mieszkalnymi, w tym tylko 1 w powiecie konińskim. PLK SA jako inwestor jest zobowiązana umową do realizacji inwestycji w wariancie wybranym przez Województwo Wielkopolskie – pisze Radosław Śledziński, Zespół Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
– Wybrany wariant wymaga jednakże uszczegółowienia. Szczegółowe rozwiązania zostaną określone na etapie przygotowania dokumentacji projektowej. Nie można wykluczyć niewielkich korekt trasowania linii kolejowej, niemniej ze względu na współfinansowanie projektu przez samorząd, wszelkie zmiany w odniesieniu do założeń wskazanych w studium muszą zostać zaakceptowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Głos mieszkańców będzie brany pod uwagę – przewidywane są m.in. konsultacje rozwiązań z władzami poszczególnych gmin. Natomiast na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej zostaną przeprowadzone i rzetelnie udokumentowane konsultacje społeczne. W miarę możliwości uwzględnione zostaną głosy mieszkańców, w celu przygotowania najkorzystniejszych, szczegółowych rozwiązań, dotyczących przebiegu linii Turek-Konin, co zostało uwzględnione w umowie z wykonawcą dokumentacji projektowej. Realizacja inwestycji w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, o którą wnioskował samorząd województwa, zwiększy możliwości kolei w Wielkopolsce i zapewni dogodny dostęp do pociągów mieszkańcom m.in. Turku, Tuliszkowa i Brzeźna. Planowana jest budowa zelektryfikowanej, jednotorowej trasy na odcinku ok. 38 km. Możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu między Turkiem a Koninem szacowany jest na ok. 42 minuty – informuje Radosław Śledziński w przesłanym stanowisku PKP PLK.