W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
pewik operator

Aktualności

Czy rozważany jest jeszcze inny wariant budowy linii kolejowej Turek-Konin?

2023-08-29 14:02:13

Czy rozważany jest jeszcze inny wariant budowy linii kolejowej Turek-Konin?

W Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu została podpisana umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej budowy linii kolejowej Turek-Konin. Czy rozważany jest inny wariant przebiegu trasy niż ten, który budzi kontrowersje wśród mieszkańców. – Zakładamy, ze projektant rozważy ten wariant jako podstawowy, ale dokona jeszcze analiz innych wariantów przebiegu tej linii – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Powstanie 7 nowych stacji

Dzisiaj w Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu podpisano umowy dotyczące budowy linii kolejowej Turek-Konin, rewitalizacji linii kolejowej Śrem-Czempiń oraz rewitalizacji linii kolejowej Międzychód-Szamotuły. Jak wiadomo dla naszego regionu najważniejsza jest ta dotycząca powstania nowej linii kolejowej między Koninem a Turkiem. Ma mieć 38 kilometrów. Szacuje się, że jeśli powstanie z Turku do Poznania pociągiem pojedziemy 2 godziny 10 minut. Projekt zakłada budowę 7 nowych stacji i przystanków. Prace mogłyby ruszyć w 2026 roku, a ich koniec przewidziany jest na 2029. Wiadomo jednak, że ta inwestycja budzi kontrowersje w lokalnym środowisku, bo przebiegać będzie przez osiedla, blisko domów. Od dawna prowadzone są protesty, by zmienić przebieg trasy. Czy jest jeszcze taka możliwość? – Głos społeczny musimy uwzględnić, nie mniej jednak preferowany wariant mamy już wskazany w naszej umowie. Natomiast jednym z naszych zadań jest sprawdzenie, czy on realizacyjne jest możliwy do wykonania – mówi Renata Mordak, członek zarządu firmy Multiconsult Polska, która będzie wykonawcą dokumentacji projektowej. Jak przyznała, jest to trudne zadanie, które potrwa ponad 20 miesięcy.

Nigdy nie ma stuprocentowej akceptacji

Na temat budowy linii kolejowej z Turku do Konina rozmawialiśmy także z Ireneuszem Merchelem, prezesem PKP PLK. Jak stwierdził, chyba nigdy nie ma stuprocentowej akceptacji społecznej co do takich dużych inwestycji. – Zawsze są osoby niezadowolone – mówi. – Wariant, który publicznie był wskazany został wybrany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Pan marszałek po konsultacjach społecznych przesyłając dokumenty go zarekomendował.

Wiadomo jedna, że marszałek Marek Woźniak zwrócił się o rozważenie innego wariantu, mniej kontrowersyjnego. Czy to w ogóle jest brane pod uwagę? – Zakładamy, że projektant rozważy ten wariant jako podstawowy, ale dokona jeszcze analiz innych wariantów przebiegu tej linii – mówi Ireneusz Merchel.

MAWI
Podpisanie umowy bez marszałka

Podczas dzisiejszego spotkania zauważalna była nieobecność marszałka. Skontaktowaliśmy się z jego rzeczniczką Anną Parzyńską-Paschke. – Niestety, przedstawicieli Zarządu Województwa Wielkopolskiego zaproszono wczoraj, informację mailem przesyłając do naszego Biura Prasowego, że kolejnego dnia w południe odbędzie się podpisanie umowy w sprawie, która jest bardzo dla nas istotna. Uważamy, że to celowe działanie, obliczone na to, że się nie pojawimy na wydarzeniu. Panowie marszałek Marek Woźniak i wicemarszałek Wojciech Jankowiak od dawna mieli na dziś zaplanowane ważne wydarzenia w swoim kalendarzu, których nie mogli odwołać w ostatniej chwili. To otwarcie drogi wojewódzkiej i spotkanie z nową panią prezes zarządu Volkswagena. Takie stawianie nas pod ścianą odczytujemy jako celowe działanie, będące elementem kampanii wyborczej – wyjaśnia rzeczniczka marszałka.

O tę sytuację pytaliśmy wojewodę Michała Zielińskiego, który powiedział, że jest gospodarzem miejsca, a nie tego wydarzenia. Nasza redakcja zaproszenie otrzymała też wczoraj od PKP PKL.

Marcin Szafrański

Czy rozważany jest jeszcze inny wariant budowy linii kolejowej Turek-Konin?
Czy rozważany jest jeszcze inny wariant budowy linii kolejowej Turek-Konin?
Czy rozważany jest jeszcze inny wariant budowy linii kolejowej Turek-Konin?



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Turkowianin z dziada pradziada
Kolej buduje się na następne 100 lat ! To nie jest projekt pis, po czy innej frakcji. To jest projekt dla mieszkańców Miasta Turku, Gminy Turek, Tuliszkowa, Starego Miasta , Konina i wielu Turkowian i tysięcy Poznaniaków związanych z Turkiem. A w kolejnej dekadzie po rozbudowie dla Mieszkańców Przykony, Uniejowa, Poddębic i Łodzi i turkowskich Łodzian. Tych obecnych tworów politycznych może już dawno nie być kiedy kolej będzie nam dalej służyć.
rozbawiony
No i z tych 30.000 drzew zbudujcie sobie las,będzie spory,a my budujemy kolej.
rozbawiony
No i z tych 30.000 drzew zbudujcie sobie las,będzie spory,a my budujemy kolej.
Do rozbawionego
Z lasu to chyba sam jesteś, bo piszesz jak potłuczony . A poza tym tego lasu to za chwilę nie będzie, bo przy tym wariancie wytną 30 000 drzew. Więc gratuluję braku rozumu.
rozbawiony
No i super. Na pewno przyczyni się do wygody ludzi i rozwoju regionu,a jak komuś nie pasuje to wyprowadzka do lasu albo innej puszczy. A jak.