W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Shootersss

Wydarzenia dnia

Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku

2022-06-12 14:10:00
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku

W mniej czarnym scenariuszu do końca 2022, a w najczarniejszym do końca czerwca zostanie zamknięty wschodni most nad Wartą w ciągu Trasy Warszawskiej. Obiekt jest w bardzo złym stanie technicznym, który uniemożliwia dalsze jego użytkowanie. Władze miasta liczyły na wsparcie remontu z Polskiego Ładu, i jest około 25 milionów złotych dla Konina, ale na inne zadania. – Na pewno będzie jeszcze jeden nabór i po raz trzeci będziemy składać wniosek – mówi Paweł Adamów, zastępca prezydenta Konina.

Miasto robiło już dwa podejścia do Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych właśnie z Trasą Warszawską. W pierwszym naborze wniosek dotyczył jednak remontu całego odcinka, razem z kosztowną przebudową wiaduktów i mostów, za prawie 200 milionów złotych. Przy drugiej próbie ubiegano się o dofinansowanie „tylko” na modernizację wschodniej przeprawy przez Wartę, na której od dawna są ograniczenia w ruchu. Powodem jest oczywiście jej zły stan techniczny. Koszt tego zadania to 51 milionów złotych. Za każdym razem władze podkreślają, że ten most jest częścią drogi krajowej o strategicznym znaczeniu, także w zakresie obronności kraju. Pismo w tej sprawie było kierowane też do ministra obrony narodowej.

W ubiegłym tygodniu zostały ogłoszone wyniki naboru i Konin środki dostał – prawie 25 milionów złotych, ale na dwie inne inwestycje, czyli przebudowę ulicy Jana Pawła II (około 19 milionów złotych) oraz prawie 5 milionów na budowę przejścia podziemnego pod torami na ulicy Okólnej. – Z jednej strony się cieszymy, a z drugiej mamy ból głowy – mówi Paweł Adamów. – Wreszcie zostanie zrobiona ulica Jana Pawła II, na którą mamy od lat dokumentację. Jesteśmy natomiast zmartwieni i przygnębieni tym, że nie mamy pieniędzy na kluczową inwestycję.

Miasto ma formalnie zgodę na użytkowanie mostu w ciągu Trasy Warszawskiej do końca czerwca 2022 roku. – Robimy wszystko, żeby ten termin wydłużyć do końca roku. Moim zdaniem nie ma szans, żeby go wydłużyć jeszcze bardziej – mówi wiceprezydent Konina. W najmniej czarnym scenariuszu zwężonym mostem, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, będzie można jeszcze jeździć przez pół roku, a później trzeba go zamknąć. Wtedy ruch na tym odcinku zostanie puszczony w obu kierunkach drugą stroną Trasy Warszawskiej. To na pewno nie jest dobra wiadomość dla mieszkańców.

Jak zapowiada wiceprezydent Adamów, miasto zamierza składać trzeci wniosek do Polskiego Ładu w jesiennym naborze. – Będziemy lobbować u posłów, ministrów, radnych PiS. Zauważyliśmy, że w zakresie tych inwestycji z Polskiego Ładu raczej nie ma walki politycznej, to apolityczne działanie jest zauważalne, tak samo jak przy wiadukcie Wyzwolenia-Paderewskiego – mówi Paweł Adamów. Licząc, że gdyby Konin jesienią dostał dofinansowanie na remont mostu, przetarg można by ogłosić jeszcze w tym roku. Dokumentacja jest gotowa. A co jeśli pieniędzy z rządowej puli nie będzie? Rozważane są inne scenariusze, jednak w obecnej sytuacji budżetowej miasta raczej mało realne. Po pierwsze, można by starać się o środki z rezerwy subwencji ogólnej, po które nasz samorząd sięgał już wcześniej przy innych zadaniach, ale tutaj dofinansowanie wynosi 50 procent. Czyli drugie tyle trzeba mieć własnych pieniędzy, a to około 25 milionów złotych. – Poza tym trzeba najpierw wyłożyć środki na inwestycję, a potem uzyskuje się zwrot 50 procent – dodaje Paweł Adamów. Inne rozwiązanie to kredyt. – Takiej opcji na razie nie rozważamy, bo miasto jest mocno zadłużone – dodaje wiceprezydent Konina.

Otwarcie 1,5 %
Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku
Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku
Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku
Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku
Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku
Strategiczny most przejezdny tylko przez pół roku



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Anna
Znakomity pomysł. Należy doprowadzić do ruiny most, amfiteatr i oczekiwać na pomoc od Rządu.
:(
A dlaczego PiS nie chce sfinansować remontu tego mostu na Warszawskiej, rządzą 8 lat i ciągle nie bardzo chcą pomóc miastu w najgorszych sprawach...
Miskiewicz
A kto buduje lub remontuje mosty w czasie wojny ! Jak juz to zburzyc zeby latwiej sie bronic przed czerwona zaraza
wreszcie kolejny sukces
"W piątek, 10 czerwca, wiertła dotarły do głębokości prawie 2.600 m," No to jesteśmy uratowani, będzie darmowa ciepła woda w kranach. Ile powstanie miejsc pracy?
Srix
Pani- Panie Xyz kiedy pani-pan zmusi swój mózg do myślenia? Inflacja to wina tych którzy potęgę kacapa zbudowali ,proszę pytać na zachód od Odry. Węgiel od Ruskich to węgiel który wasi dziadowie przez lata komuny ofiarowali kacapom w wiernoPOddańczym POkłonie od 1945r. do 1989r. z tą różnicą ze my teraz musieliśmy za niego płacić.