Szymon Krupiński, Dyrektor Generalny Roland International
Polska Sp. z o.o.
– Jakie główne cele i priorytety rozwoju firma wyznaczyła sobie na rok 2024?
– Jako Roland International Polska Sp. z o.o. jesteśmy częścią holenderskiej grupy Cargo Control Company, której misją jest ciągłe usprawnianie sposobów w jakie firmy logistyczne przewożą ładunki w Europie. Nasze cele i priorytety rozwojowe są dość mocno połączone z misją całej Grupy. Jako Roland postawiliśmy sobie w roku 2023 dwa główne cele strategiczne, które w ciągu najbliższych lat chcemy osiągnąć. Priorytetem jest zostanie wiodącym dostawcą produktów, które tworzymy w Kunach dla naszych europejskich klientów. Dotyczy to tak wielkości biznesu, jak i innowacyjności produktów oraz procesów. Drugi cel strategiczny to bycie firmą postrzeganą jako pracodawca pierwszego wyboru w powiatach, w których funkcjonujemy (Konin, Koło, Turek). W tym roku realizujemy ważny projekt, związany z tymi dwoma celami strategicznymi, którymi jest uruchomienie nowo wybudowanej fabryki w Kunach oraz przeniesienie naszej działalności biznesowej z Konina do Kun. Nasze cele i priorytety na rok 2024 będą w dużej mierze kontynuacją działań w realizacji naszych ambicji.
– Czy firma zamierza wprowadzać nowe technologie lub innowacje w procesach produkcji w 2024 roku?
– Tak. Chcemy budować nowoczesną fabrykę XXI wieku. W 2024 dalej będziemy inwestowali w naszą cyfrową transformację. Dobrym przykładem jest wdrażanie MES (Manufacturing Engineering System), który pozwoli nam zapewnić pełne śledzenie całego procesu produkcyjnego w czasie rzeczywistym i podejmowanie szybszych i trafniejszych decyzji. Zamierzamy w dalszym ciągu automatyzować procesy wspierające z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi takich jak RPA (Robotic Process Automation) lub automatyzacja projektowania wyrobów.
– Czy firma zamierza inwestować w rozwój kompetencji i kwalifikacji pracowników? W jakich obszarach?
– Pracownicy byli, są i będą podstawą działania firmy Roland. To dzięki ich wiedzy i kompetencjom nasze produkty wyróżniają się na rynku w kontekście jakości wykonania i poziomu skomplikowania. Zależy nam na tym, by pracownicy nadal byli fundamentem naszej działalności i byli naszą przewagą konkurencyjną. Chcemy inwestować przede wszystkim tam, gdzie widzimy zbieżności z naszymi potrzebami biznesowymi. Patrząc na rok 2024 oraz na to, jak zmienia się rynek pracy w Polsce inwestować będziemy przede wszystkim w kompetencje miękkie: rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, komunikacje, kompetencje menedżersko-liderskie, jak również kompetencje związane z transformacją cyfrową.
– Czy są planowane działania w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej firmy?
– Chcemy być odpowiedzialną firmą. Zależy nam na tym, by coraz bardziej angażować się w temat zrównoważonego rozwoju. Mamy wpływ na to, jak oddziałujemy jako firma na środowisko oraz społeczność lokalną. W tym obszarze będziemy podejmowali kolejne kroki. Począwszy od najbardziej podstawowych, jakimi jest efektywna gospodarka odpadami. Z punktu widzenia naszej nowej fabryki chcemy wykorzystać to, jakie daje nam ona możliwości w kontekście mniejszego zużycia energii elektrycznej. Na pewno będziemy rozpoczynać też działania pozwalające nam zaistnieć w lokalnej społeczności.
– Czy firma ma strategię dotyczącą innowacyjności i adaptacji do zmian rynkowych w 2024 roku?
– Cały czas obserwujemy i analizujemy, jak potrzeby i oczekiwania naszych klientów zmieniają się. Chcemy na bieżąco wychodzić im naprzeciw. To z czego jesteśmy dumni to fakt, że nasza Grupa zdecydowała się na zwiększenie poziomu inwestycji w rozwój nowych produktów, które w dużej części będą powstawać w Polsce. Wierzymy, że dostarczając klientom innowacyjne produkty, które podążają za ich potrzebami będziemy w stanie uzyskać pozycję najlepszego dostawcy w Europie (co jest naszym celem strategicznym).
– Jakie wyzwania lub ryzyka są identyfikowane w kontekście planów rozwoju na 2024 rok i jak firma ma zamiar im zaradzić?
– Sytuacja makroekonomiczna w Europie stanowi dla nas duże wyzwanie. 80% naszych produktów jest eksportowana poza Polskę – na zachód Europy. Naszym największym rynkiem odbioru są Niemcy, które przeżywają trudności ekonomiczne. Duża część naszych klientów jest związana z szeroko pojętym rynkiem logistycznym, który też przeżywa dość trudny okres. Poziom naszej produkcji jest niższy niż nasze ambicje i oczekiwania. Odpowiedzią Rolanda na zmniejszający się poziom produkcji jest inwestycja w nowe produkty. Chcemy dobrze wykorzystać ten czas, inwestując we wdrażanie innowacji. Dzięki temu, gdy rynek wróci na ścieżkę wzrostu, będziemy mogli oferować klientom nie tylko wysoką jakość i terminowość dostaw, ale też najlepsze produkty na rynku.
– Czy firma ma w planach jakieś działania związane z poszerzaniem współpracy z partnerami lub dostawcami?
– Tak. Z jednej strony to obszar troski o zrównoważony rozwój. Z drugiej znaczącą częścią ponoszonych przez nas wydatków jest koszt materiałów. Stawiamy sobie za cel optymalizowanie i tego obszaru. Będziemy nadal rozwijać portfolio dostawców, aby zapewnić nam dobry poziom kosztów i jakości, a dostawcom ich rozwój.
– Czy firma ma plany związane z promocją innowacyjności lub zaangażowaniem w społeczności lokalne?
– Patrząc na nasze doświadczenia, dbanie o wizerunek pracodawcy na większą skalę – poza Koninem – nie istniało. Rok 2024 będzie rokiem dużej zmiany. Chcemy poświęcić więcej czasu na działania związane z marką pracodawcy, a także promocję tego co robimy. Uważam, że mamy bardzo przyjazną kulturę organizacyjną, w której nasi pracownicy czują się dobrze. Mamy innowacyjne narzędzia, których używamy. Jesteśmy bardzo ciekawym pracodawcą, z którym można rozwinąć skrzydła. Chcemy o tym mówić, komunikować na zewnątrz coraz bardziej. Takim pierwszym elementem, który wdrożyliśmy w tym roku jest uruchomienie linii autobusowej pomiędzy Koninem a naszą fabryką w Kunach. Jest na niej nasza reklama – „Roland. Z nami nabierzesz rozpędu”. Za jej stworzenie i oklejenie autokaru odpowiedzialni byli pracownicy poszczególnych działów Rolanda. Samo to stanowi przykład ich umiejętności, kreatywności i zaangażowania. A także współpracy, w której świetnie się odnajdują.
Materiał promocyjny