W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar od 4 stycznia 24

Aktualności

Skąd miasto weźmie pieniądze na remont Trasy Warszawskiej?

2021-10-26 10:11:31
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Skąd miasto weźmie pieniądze na remont Trasy Warszawskiej?

Czy Konin będzie składał wniosek w kolejnym rozdaniu Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych? Jak wiadomo starał się o 197 milionów złotych na przebudowę Trasy Warszawskiej, jednak na razie wsparcia nie otrzymał. – Sugestia ze strony posłów Zjednoczonej Prawicy i ministerstwa była taka, żeby te projekty nie opiewały na tak duże kwoty, bo one mogą odstraszyć, tylko, żeby na przykład pokazać pierwszy etap i na taki etap moglibyśmy w większym stopniu otrzymać środki – mówi wiceprezydent Paweł Adamów. Stąd niewykluczone, że miasto złoży następny wniosek dotyczący na razie remontu mostu po wschodniej części Trasy Warszawskiej, czyli tego „zwężonego”.

Konin w ramach Polskiego Ładu ma otrzymać 4,95 miliona złotych na kompleksową modernizację energetyczną Obiektu Rekreacyjno-Sportowego „Rondo” w Koninie-Etap I , a także 29,9 mln zł na rozbudowę systemu wodno-kanalizacyjnego miasta Konina-etap IV. W tym rozdaniu miasto składało też wniosek na modernizację Trasy Warszawskiej, a mowa jest tutaj o kwocie aż 197 milionów złotych. Póki co nie został on rozpatrzony pozytywnie. – Rozmawiamy z parlamentarzystami szczególnie Zjednoczonej Prawicy odnośnie tego projektu. Ostatnio przesyłaliśmy materiały dzieląc ten projekt na etapy, bo o to poprosili, bo to nie jest tak, że chcemy od razu wydać 197 milionów złotych. Myślę, że ten pierwszy etap to jest kilkanaście, kilkadziesiąt milionów złotych – mówi Paweł Adamów.

A tym pierwszym etapem byłby remont mostu, który jest w najgorszym stanie. To ten przez Wartę, na którym teraz obowiązuje ograniczenie w ruchu. Miasto chce także ubiegać się o wsparcie na to zadanie ze środków z subwencji ogólnej, tak jak to było w przypadku wiaduktu w ciągu ulicy Przemysłowej czy wcześniej remontu Przemysłowej w północnej części Konina. Można zdobyć do 50 procent dofinansowania. – W lutym będzie nabór, tylko musimy zdążyć rozliczyć wiadukt na Przemysłowej, bo warunkiem wystartowania jest zawsze rozliczenie poprzedniego projektu. Nie spodziewamy się, żeby były z tym problemy do tego czasu. Na pewno będzie to jakaś jedna możliwość. To byłoby już spore wsparcie – dodaje wiceprezydent Adamów.

Jeśli będzie taka możliwość, miasto zamierza również składać wniosek w kolejnym naborze Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na przebudowę Trasy Warszawskiej. Kwota 197 milionów złotych obejmuje również remont odcinka tej drogi do skrzyżowania z ulicą Kolską. – Same wiadukty i mosty to jest kwota mniejsza, bo około 150-160 milionów. To i tak trzeba rozplanować na co najmniej 6-7 lat. Jak sobie to podzielimy na etapy, i weźmiemy również takie założenie, że trochę będzie z budżetu miasta, trochę z budżetu państwa, to są realne kwoty, które rząd mógłby nam dofinansować, tym bardziej, że jest to droga o charakterze krajowym – dodaje Paweł Adamów. W przyszłym miesiącu powinna być gotowa dokumentacja tej inwestycji. – Uważam, że powinniśmy konsekwentnie składać wnioski na Trasę Warszawską. Z tym, że sugestia ze strony posłów Zjednoczonej Prawicy i ministerstwa była taka, żeby te projekty nie opiewały na tak duże kwoty, bo one też mogą odstraszyć, tylko, żeby na przykład pokazać pierwszy etap i na taki etap moglibyśmy w większym stopniu otrzymać środki. I tym pierwszym etapem byłby ten most, który jest w najgorszym stanie – dodaje Paweł Adamów. Zapytaliśmy go też o pojawiające się w przestrzeni publicznej (Konin. Mam prawo wiedzieć) informacje, że miasto rozważa emisję obligacji w kwocie nawet 200 milionów zł. – To jest absolutnie fake news, bo ta kwota 200 milionów złotych jest z kosmosu – odpowiada Paweł Adamów. – Do końca nie wiemy, jak zamknie nam się ten budżet i będzie wyglądał budżet przyszłego roku. W pierwszej kolejności jesteśmy nastawieni, żeby spłacać obecne zadłużenie i zobowiązania. Natomiast rozważamy ewentualnie zaciągnięcie obligacji, jeśli będzie taka potrzeba, na pewno nie będzie to kwota 200 milionów złotych, jeśli już to co najmniej 10 razy mniejsza. Tutaj nie jest jeszcze nic postanowione. Na ten moment nie ma absolutnie takiej decyzji, żeby obligacje w takiej kwocie zaciągnąć.




Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Miko
A korytkowski ile nowych miejsc pracy w Koninie załatwił a ile zwiną należy mu się nagroda w postaci rządowy pieniędzy?? Nawet sprzątaczki z urzędu wywalił o miejscach dla zwalnianych osób z sektora energetycznego i sprawiedliwej transformacji nie wspomnę
biedny konin
a na co wam mosty wojna będzie to i tak ten most wysadzą
cba
Powinno być..., powinno być... Może i powinno być, ale dopóki nie jest, to zarządca/właściciel ma obowiązek utrzymania również takich obiektów, a może przede wszystkim takich, w należytym stanie.
Sic
Akurat trasa warszawska to jest część bardzo ważnej drogi krajowej przez którą przejeżdża ruch tranzytowy z całej Polski, a także tiry zagraniczne, a więc służy całemu krajowi i powinna być w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a nie powiatowego miasta ze skromnym budżetem!
X
Kto Wam da prawie 200 mln na mosty i drogi.Jeszcze może 60 mln na nowy stadion i 40 mln na nową halę. Konin to nie pępek świata. Tylko im dej !