W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus

2020-11-24 13:27:24
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do programu Kolej Plus do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria. Wśród nich jest budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem. Teraz samorządy, w tym przypadku województwa wielkopolskiego, będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Samorząd województwa wielkopolskiego – przypomnijmy – zgłosił do rządowego programu 5 projektów, w tym budowę nowej linii kolejowej między Koninem a Turkiem. Wstępne przymiarki mówią, ta inwestycja miałaby kosztować 550-600 milionów złotych, choć to bardzo optymistyczna wersja. Okazuje się, że z pięciu propozycji z Wielkopolski, pięć przeszło do drugiego etapu, czyli także budowa linii kolejowej Konin-Turek.

– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty. Dzięki działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości do takich stacji jak np. Radzyń Podlaski, Lubartów, Lubin, Darłowo i Medyka po latach zawitały pociągi. Przywracamy kolejne połączenia, zwiększa się liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi. Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach. – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

PKP Polskie Linie Kolejowe oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80 procent) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.

– Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Istotne jest także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w programie Kolej Plus.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Wart jest 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus
Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





D
Bardzo świetna wiadomość
.
Po co to komu i w Koninie i w Turku nic nie ma
Kamil
Kiedyś wspomnicie moje słowa, ta linia nigdy nie powstanie!
TGV
Gdyby tę planowaną linię dociągnięto do Kalisza to wtedy faktycznie byłoby świetnie. Konin i Turek byłyby połączone przez Kalisz bezpośrednio z południową częścią kraju. Ale to niestety marzenie. Pomiędzy Koninem a Kaliszem nie ma obecnie nawet jednego połączenia autobusowego, a o torach kolejowych można pomarzyć. Miasta dzieli niecałe 60 km a dla transportu zbiorowego nie istnieją. Jeśli powstanie linia do Turku to warto aby urząd miasta powalczył chociaż o nowy przystanek Konin Wschód wtedy byłaby realna korzyść również dla koninian! Ale o to już teraz trzeba zabiegać!