W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar od 4 stycznia 24

Aktualności

Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus

2020-11-24 13:27:24
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do programu Kolej Plus do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria. Wśród nich jest budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem. Teraz samorządy, w tym przypadku województwa wielkopolskiego, będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Samorząd województwa wielkopolskiego – przypomnijmy – zgłosił do rządowego programu 5 projektów, w tym budowę nowej linii kolejowej między Koninem a Turkiem. Wstępne przymiarki mówią, ta inwestycja miałaby kosztować 550-600 milionów złotych, choć to bardzo optymistyczna wersja. Okazuje się, że z pięciu propozycji z Wielkopolski, pięć przeszło do drugiego etapu, czyli także budowa linii kolejowej Konin-Turek.

– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty. Dzięki działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości do takich stacji jak np. Radzyń Podlaski, Lubartów, Lubin, Darłowo i Medyka po latach zawitały pociągi. Przywracamy kolejne połączenia, zwiększa się liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi. Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach. – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

PKP Polskie Linie Kolejowe oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80 procent) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.

– Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Istotne jest także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w programie Kolej Plus.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Wart jest 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus
Budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem w drugim etapie programu Kolej Plus



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Marzeka
Dosyć już tych plusow bezsensownych. Znowu jakas wtopa kasy. A moze lotnisko w Koninie? Samolot plus.
Rrr
To chyba jakiś żart
mowe
To może program Mostplus... albo Tunelplus...a co. można. można..
jonu
Brakuje jeszcze tylko mostu w Biechowach pomiędzy Kramskiem a Krzymowem... A może tunel. Jak szaleć to szaleć.
Konin Turek Kalisz, tego połączenia bardziej brakuje
Konin-Turek-kalisz,taka linia kolejowa byłaby w pełni uzasadniona,wobec braku transportu publicznego choćby z Konina do Kalisza ( wielu mówi o bursztynowym szlaku,tyle że to tylko szumna nazwa bez treści,czyli bez połączeń PKS czy PKP)