Większością głosów, podczas wspólnego posiedzenia Komisji Finansów i Infrastruktury, radni pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie likwidacji Zakładu Obsługi Urzędu Miejskiego w Koninie. Zatrudnionych w nim jest aż 67 osób, w tym 31 pań sprzątających.
Jak wyjaśniał prezydent Piotr Korytkowski, ZOUM został powołany 11 lat temu. Jego budżet roczny to 7,2 miliona złotych, z czego połowa to koszty osobowe. W tej jednostce zatrudnionych jest 67 osób, w tym 31 pań sprzątających na 18 etatach.
W związku z szukaniem oszczędności, a dokładniej działaniami związanymi z wyprowadzeniem miasta na prostą, jak mówił prezydent Konina, ma rozpocząć się proces likwidacji ZOUM. Zakończy się do 30 czerwca tego roku. – Nie jest mi przyjemnie likwidować jednostki, ale tego naprawdę wymaga racjonalne działanie – mówił Piotr Korytkowski. Przyznając, że to chyba jedna z ostatnich takich jednostek, które odpowiadają za sprzątanie. – Takie instytucje jak sądy, prokuratury, starostwo, Powiatowy Urząd Pracy zleciły to na zewnątrz – wyjaśniał prezydent Konina. Robią to nie tylko instytucje publiczne, ale i firmy prywatne. – To są racjonalne działania związane ze schodzeniem z kosztów – dodał prezydent Korytkowski.
W zamian zlikwidowanego zakładu ma powstać nowy wydział, nazwany roboczo administracyjno-gospodarczym, który docelowo ma liczyć 15 osób (przez 3 miesiące będzie ich 19, bo później kilka osób przejdzie na emeryturę). Większość to będą pracownicy obsługi (w tym rzemieślnicy i portierzy). W pierwszym etapie, bo być może później będzie mniej osób w tym nowym wydziale. Związane jest to z kwestiami dotyczącymi alarmu czy monitoringu. – Nasze budynki pozostawiają wiele do życzenia w tym względzie – dodał Piotr Korytkowski.
Sprzątaniem budynków urzędu miejskiego ma zająć się firma zewnętrzna. Jak wyjaśniał prezydent, zostanie ogłoszony przetarg i jednym z kryteriów punktowanych będzie zaoferowanie pracy dla pań sprzątających, które do tej pory są zatrudnione w ZOUM. Mogłyby też one założyć spółdzielnię socjalną, to jedno z rozwiązań.
Piotr Korytkowski powiedział też, że zmienić ma się sposób
sprzątania magistratu, bo nie każde pomieszczenie musi być porządkowane
codziennie. Wskazał, że i jego biuro może być wyłączone z tego obowiązku.
Codziennie mają być sprzątane takie miejsca jak korytarze czy toalety.
Jak projekt uchwały w sprawie likwidacji ZOUM zaopiniowali radni? Większość była za – 5 radnych, 3 przeciw i 3 się wstrzymało.