Dariusz Kałużny i Władysław Karski, starostwie tureccy podpisali się pod opublikowanym stanowisku powiatu tureckiego w sprawie przystąpienia do realizacji projektu „Budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin”. W piśmie zwracają się do marszałka o rozważenie sfinansowania brakującej części wkładu własnego z funduszy europejskich przewidzianych dla Wielkopolski. Jak czytamy w stanowisku, starostowie podejmą wszelkie starania, aby nakłonić pozostałe samorządy do większego zaangażowania. Także miasto Konin.
Starostowie informują w piśmie, że powiat turecki zwiększył deklarowaną podczas wcześniejszych rozmów kwotę wkładu własnego jako partner projektu do poziomu 7.267.501,00 zł. – Deklarowana kwota ponad siedmiu milionów złotych jest zgodna z tą oczekiwaną przez wnioskodawcę projektu, czyli Zarząd Województwa Wielkopolskiego. Dla powiatu tureckiego jest to jednak ogromne obciążenie finansowe i prawdopodobnie ograniczy możliwość współfinansowania innych projektów ważnych dla ponad 80 tys. mieszkańców. Dlatego ponownie zwróciliśmy się do Marszałka Województwa Wielkopolskiego z prośbą o rozważenie możliwości sfinansowania brakującej części wkładu własnego z funduszy europejskich przewidzianych dla Wielkopolski. Samorząd Województwa Wielkopolskiego będzie miał w bliskiej perspektywie możliwość uzyskania środków z programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027 w wysokości 75 mln, zgodnie z zapisami Kontraktu Programowego, co powinno znacząco odciążyć koszty poniesione i deklarowane teraz na zadanie przez Województwo Wielkopolskiego jako Lidera Projektu i Partnerów samorządów gminnych i powiatowych – czytamy w stanowisku. – W związku z powyższym zwróciliśmy się także z prośbą o zwiększenie współfinansowania 15% wkładu własnego z zadeklarowanego przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego poziomu 50% do poziomu wystarczającego do podpisania umowy o realizacji projektu przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego z PKP PLK S.A w terminie określonym w programie KOLEJ+ to jest do 23 czerwca.
Starostowie podkreślają, że powiat turecki podejmuje wszelkie starania, aby nakłonić pozostałe samorządy do większego zaangażowania. – Niestety, porażające jest całkowite odrzucanie projektu przez władze miasta Konin, które nie tylko wezmą na siebie całą odpowiedzialność w przypadku zaprzepaszczenia szansy budowy linii kolejowej łączącej dwa największe miasta subregionu, czyli największej inwestycji od czasu budowy autostrady A2. Będzie to także świadczyć o tym, że wszelkie ambicje włodarzy Konina do utworzenia „Wielkopolskiej Doliny Energii” i bycia jej liderem są tylko grą pozorów – informują.