Na biurku prezydenta Józefa Nowickiego od kilku dni leży raport przygotowany przez zespół ekspercki pod okiem profesora Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej. Raport, dotyczący Trasy Bursztynowej. Jak już wcześniej informowaliśmy, naukowcy stwierdzili, że przyczyną awarii są błędy wykonawcze. – Niestety, to może skutkować dalszymi uszkodzeniami – twierdzi profesor Arkadiusz Madaj.
Dziś o raporcie, przyczynach awarii, jej usuwaniu i ewentualnym terminie otwarcia przeprawy, mówił prezydent Józef Nowicki. – Projekt dokumentacji wykonawczej przeprawy nie zawierał błędów, które mogły spowodować tego typu awarię. W ekspertyzie potwierdzono też, że eksploatacja odbywała się w sposób zgodny z wymogami prawa, tak jak wszystkie przeprowadzane czynności kontrolne – zapewnia prezydent. – Zostało też dowiedzione bezspornie, że przyczyną zerwania kabla była korozja, występująca na odcinku około 3,6 metra, a wżery które spowodowały bezpośrednie zerwanie kabla są na odcinku około pół metra – wyjaśnia. Jak podsumował Józef Nowicki, przyczyną wystąpienia korozji było niewłaściwe wykonanie montażu kabla sprężającego.
Kiedy jest szansa na otwarcie obu nitek
przeprawy? – Jeżeli okazałoby się, że w ciągu
tygodnia uszkodzony kabel zostanie zdemontowany, to zgodnie z oświadczeniem
firmy Freyssinet, montaż nowego kabla może potrwać najdłużej tydzień – mówi Józef Nowicki. – Do końca
tygodnia firma Freyssinet przedstawi szczegółowy harmonogram prac.