Wojewoda wielkopolski zwraca uwagę, że billboardy czy płachty reklamowe zakrywają część budynków, które tworzą tzw. klimat miasta. I apeluje, by nasze samorządy częściej zwracały uwagę na krajobraz swoich miast i wsi oraz podejmowały w tej sprawie kroki prawne.
Jak informuje urząd wojewódzki, we wrześniu 2015 roku weszła w życie ustawa zmieniająca wiele przepisów, w tym ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu. Na podstawie nowych przepisów samorządy gminne uzyskały kompetencje do wprowadzenia uchwały w sprawie lokalizacji reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń. Co zmienia ustawa krajobrazowa? Wprowadza do innych aktów prawnych szereg definicji, m.in.: reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazów kulturowych i priorytetowych. – Samorządy mogą skorzystać z nowych instrumentów, których celem jest wpływ na jakość przestrzeni publicznych. Rady gmin będą określać zasady i warunki umieszczania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Z kolei na wyznaczonych obszarach będzie można wprowadzać np. zakazy lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych i zarządzić wymóg dostosowania stanu istniejącego do założeń uchwały. Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował nawet specjalny popularyzatorski film pt. „Krajobraz mojego miasta” – informuje Tomasz Stube, kierownik oddziału mediów i komunikacji społecznej w gabinecie wojewody.
Według wojewody Zbigniewa Hoffmanna, w wielkopolskich miastach nadal jest spory
problem z uporządkowaniem przestrzeni publicznej. – Miasta w naszym województwie się zmieniają. Ich centra przechodzą
rewitalizacje, tworzy się więcej przestrzeni na cele społeczne. Jednak częstym
problemem jest niedostosowanie reklam i szyldów do przestrzeni miejskiej, jej
historycznej wartości, architektury i otoczenia. Zdarza się, że billboard czy
płachta reklamowa zakrywają część budynków, które tworzą tzw. klimat miasta – mówi wojewoda. I zwraca uwagę na
działania podjęte przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, którego celem jest
promocja zmian polityki dotyczącej przestrzeni publicznej przez samorządy. – Zwracam się z apelem do samorządów, by
zapoznały się z ustawą krajobrazową, podjęły prace nad uchwałami reklamowymi
czy rozważyły stworzenie tzw. parków krajobrazowych – dodaje Hoffmann.