Spółka PAK-PCE Stacje H2 zawarła dzisiaj umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie dotacji w wysokości 20 milionów złotych. Pieniądze zostaną przeznaczone na wybudowanie sieci ogólnodostępnych stacji tankowania wodorem w pięciu miastach w Polsce.
Dofinansowanie zostało udzielone w ramach programu
priorytetowego NFOŚiGW „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów
elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, którego celem jest rozwój
infrastruktury zmniejszającej liczbę pojazdów emitujących zanieczyszczenia, a
co za tym idzie poprawa jakości powietrza.
Stacje mają zostać wybudowane do 30 czerwca 2024 roku. Będą zlokalizowane we
Wrocławiu, Rybniku, Lublinie, Gdańsku i Gdyni. Mają one umożliwić tankowanie
pojazdów wykorzystujących wodór jako paliwo. – Wodór staje się tym samym
alternatywą dla tradycyjnych, emisyjnych paliw kopalnych wykorzystywanych w
transporcie – czytamy w komunikacie ZE PAK. Planowany całkowity koszt
realizacji przedsięwzięcia wyniesie 57,4 mln złotych.
Zgodnie z umową, kwota dofinansowania nie może przekroczyć 34,85% kosztów
kwalifikowanych zrealizowanego przedsięwzięcia oraz nie może być przeznaczona
na pokrycie kosztów poniesionych przed dniem 31 marca 2022 roku. W przypadku,
gdy w trakcie realizacji zadania faktyczne koszty jego realizacji okażą się
niższe od przewidywanych, kwota dotacji może zostać proporcjonalnie obniżona.
– Chcemy, aby w całej Polsce powstawały kolejne stacje wodorowe. Szczególnie zależy nam na rozwoju ekologicznego transportu w dużych miastach. Dzięki temu zmniejszy się emisja CO2 i NOx, co spowoduje kolei poprawę jakości powietrza. ZE PAK to kolejna polska firma, która skorzysta z przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wspólnie z NFOŚiGW z programu, wspierającego rozwój infrastruktury do tankowania wodoru. Stacje wodorowe ZE PAK, które powstaną w pięciu miastach, to ważny element ekosystemu gospodarki wodorowej – powiedział Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii.
Jak wskazał, transport jest jednym z pierwszych obszarów, w którym wodór znajdzie powszechne zastosowanie. – Gratuluję ZE PAK biznesowej odwagi we wdrażaniu innowacyjnych technologii w transporcie oraz dziękuję NFOŚiGW za wspieranie polskich przedsiębiorców w tym procesie. Niedawno umowę na dofinansowanie budowy stacji wodorowych Fundusz podpisał z PKN Orlen. Te działania w istotny sposób wzmacniają proces budowy nowego sektora gospodarki, co przekłada się na zdobywanie przewag konkurencyjnych przez naszych przedsiębiorców – stwierdził.
Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podkreślił, że nowo powstające stacje wodorowe będą ogromnym ułatwieniem dla organizacji wodorowego transportu publicznego, a dodatkowo są bardzo innowacyjnym projektem. – Inwestycja ta, oprócz wielu udogodnień, jest również doskonałą reklamą dla tego typu transportu. Dzięki niej nasz sposób przemieszczania się będzie bardziej innowacyjny i ekologiczny – podkreślił.
Według założeń PAK-PCE Stacje H2, w początkowym okresie planowane jest
wykorzystanie około 30 proc. przepustowości rynkowej każdej z 5 stacji do
tankowania wodoru, co pozwoli na dokonanie ponad 10.000 tankowań autobusów i
pozostałych pojazdów wodorowych. Zakładane jest, iż wraz z rozwojem rynku
wodoru w Polsce wykorzystanie stacji wodorowych będzie rosło i w perspektywie
roku 2032 osiągnie poziom około 85%. Dodatkowo w obszarze transportu wodorowego
prowadzone jest przedsięwzięcie mające na celu zakup wodorowozów, które będą
służyły do transportu paliwa wodorowego. Grupa ZE PAK i GRUPA POLSAT PLUS
realizuje także projekt budowy fabryki autobusów wodorowych oraz elektrolizerni
produkującej wodór z wykorzystaniem elektrolizerów alkalicznych oraz typu PEM.
Umowę o dofinansowanie podpisali w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW, Andrzej Janiszowski, prezes zarządu PAK-PCE Stacje H2, oraz Katarzyna Sobierajska, członek zarządu PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.