W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

ZUS układa pisma własnymi słowami. Upraszczają urzędowy język

2017-03-05 12:13:00
Milena Fabisiak
Napisz do autora
ZUS układa pisma własnymi słowami. Upraszczają urzędowy język

Zakład Ubezpieczeń Społecznych postanowił uprościć język oficjalnych pism kierowanych do klientów. – Zgodnie z nowymi zasadami, zdania powinny być krótkie i proste. Pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, a przepisy powinny być przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ,,własnymi słowami” – poinformowała Marlena Nowicka, regionalna rzeczniczka ZUS w Wielkopolsce. Trzeba przyznać, że przed urzędem raczej trudne zadanie. Przełożenie ustawowych zwrotów na zwykły język, bez utraty pierwotnego sensu, nie jest łatwe. Mniej stron i rubryk mają też mieć „zusowskie” formularze.

Specjalnie powołany w ZUS zespół przeanalizował język używany w kontaktach z klientami. – We współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS – podaje rzecznik. – Zgodnie z nowymi zasadami, zdania powinny być krótkie i proste. Pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, a przepisy powinny być przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ,,własnymi słowami”.

Jak podaje Marlena Nowicka, pierwsze pozytywne zmiany można zauważyć w formularzach obowiązujących w ZUS. – Podzielono je na jasne i czytelne sekcje, zmniejszono liczbę stron, zredukowano ilość wymaganych do wpisania danych. Do uproszczonego druku dodano łatwą do zrozumienia instrukcję jego wypełniania. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, tym samym ułatwiając właściwy wybór klientom ZUS – podaje.

Czy klienci ZUS odczuli te zmiany? – Badania opinii publicznej prowadzone przez firmę Millward Brown wskazują, że wprowadzane przez ZUS zmiany zyskują aprobatę klientów. W badaniach doceniono w szczególności nową grafikę, ograniczenie liczby informacji do wypełnienia, proste komunikaty i zrozumiały język – podaje Marlena Nowicka. Takie uproszczone formularze, na przykład wnioski: o emeryturę, o informację o stanie konta płatnika składek, o informację z konta osoby ubezpieczonej oraz wniosek o zasiłek pogrzebowy, można znaleźć na stronie www.zus.pl. Jeśli ktoś ma jednak jakieś uwagi dotyczące tych nowych dokumentów może je przesyłać na adres formularze@zus.pl.




Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom: