Wystarczy mieć urządzenie podłączone do internetu, by być w stałym kontakcie z urzędem skarbowym praktycznie przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, korzystając z usługi e-US. – Szybko i wygodnie można załatwić sprawy podatkowe bez osobistej wizyty w urzędzie skarbowym, czy na poczcie. e-Urząd Skarbowy to nowoczesny sposób komunikacji pomiędzy klientem a urzędem – informuje Izabela Stasiak, zastępca naczelnika Urzędu Skarbowego w Koninie.
Taki sposób załatwiania spraw jest ciągle ulepszany. W dobie cyfryzacji korzysta z niego coraz więcej osób. – Program do elektronicznych usług jest prosty i intuicyjny. Cały czas ulepszany i dostosowywany do potrzeb klientów – informują urzędnicy. Co można załatwić w e-US? Dostępnych jest już 20 konkretnych usług. Serwis jest też przyjazny dla obcokrajowców – dostęp jest w wersji angielskiej oraz ukraińskiej. Obecnie dostępne są usługi:
- Twój e-PIT – czyli możliwość złożenia zeznania podatkowego
- Możliwość elektronicznego wysyłania pism do organów podatkowych - Pobieranie zaświadczeń, np. o dochodach, o niezaleganiu w podatkach
- Sprawdzenie informacji na temat zwrotów PIT i VAT
- Sprawdzenie i możliwość aktualizacji danych podatnika
- Aplikacja e-mikrofirma dla przedsiębiorców – teraz też zintegrowana z Krajowym Systemem e-Faktur
- Sprawdzenie nałożonych na klienta mandatów karnych + możliwość ich opłacenia.
Coraz większym zainteresowaniem cieszy się usługa e-zaświadczeń. – Jeśli korzystamy z tej usługi wtedy bezpłatnie, bez uiszczania opłaty skarbowej, automatycznie, nawet w ciągu kilku sekund możemy otrzymać zaświadczenie. Od wprowadzenia tej usługi do e-US nasz urząd ,,wydał” 200 e-zaświadczeń, najwięcej, bo 190 o dochodach. Jeśli sprawa wymaga wyjaśnienia wtedy kierujemy elektroniczny wniosek na obsługę manualną. Chodzi np. o sytuacje, gdy złożono wniosek o wydanie zaświadczenia o dochodach, a nie złożono zeznania podatkowego. Takich spraw też mieliśmy już kilkadziesiąt – informuje Izabela Stasiak.
Jeśli wyrazimy zgodę na komunikację w systemie e-US, wtedy wymiana korespondencji z urzędem skarbowym będzie odbywać się w formie elektronicznej. Jeśli jakaś korespondencja będzie do odebrania w e-urzędzie, wtedy klient otrzyma zawiadomienie SMS-em lub mailem (również jednocześnie na te 2 kanały), tak jak zaznaczył w swoim wniosku o zgodzie na komunikację elektroniczną.
Jeśli konieczna jest wizyta w urzędzie skarbowym można się na nią umówić rezerwując swoją wizytę na wybrany dzień i godzinę. Można to zrobić dzwoniąc do urzędu pod numer 63 245 68 77 i wybierając wew. 1, można przyjść i umówić się w samym urzędzie w sali obsługi, ale najlepiej jest zarezerwować wizytę poprzez stronę wizyta.podatki.gov.pl wybierając województwo i urząd, który chcemy odwiedzić i sprawę, którą chcemy załatwić. – Każda osoba, która podała adres e-mail, otrzyma link do anonimowej ankiety. W ten sposób chcemy poznać opinie i wskazówki, co powinniśmy poprawić w pracy urzędu, tak aby klienci czuli się jak najbardziej komfortowo, abyśmy mogli określić ogólne zadowolenie z wizyty czy poziom wysiłku, który klient włożył w załatwienie swojej sprawy. Ankietowani proszeni są również o ocenę czy pracownik urzędu był kompetentny, uprzejmy, pomocny, sprawny, komunikatywny i przyjazny – informuje zastępca naczelnika.