Dzisiaj miała miejsce uroczysta premiera polskiego autobusu wodorowego. – NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata – informuje Grupa Polsat Plus oraz ZE PAK. Autobus ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to parę wodną. Produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.
Jak informuje spółka, „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
NesoBus polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana – informują Polsat Plus i ZE PAK.
NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg.
Firma zatrudnia 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników. – Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju, jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu – informuje Polsat Plus i ZE PAK. Fabryka w Świdniku ma zostać oddana do użytku w przyszłym roku. Będzie produkować ponad 100 autobusów rocznie.
W uroczystej premierze autobusu uczestniczyli także przedstawiciele Konina, między innymi Paweł Adamów, zastępca prezydenta ds. gospodarczych. – Powiem jedno. NesoBus – polski autobus wodorowy wyprodukowany przez ZE PAK to jest hit. Bardzo dobry design i niezłe osiągi. Nie tylko nie emituje CO2, ale też oczyszcza powietrze. Dzisiaj ZE PAK zaprezentował pierwszy model, na który uzyskał już homologację – pisze w mediach społecznościowych Paweł Adamów.
MF