Prezydent Piotr Korytkowski zwołał dzisiaj nadzwyczajne posiedzenie Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w związku z pomocą uchodźcom z Ukrainy. Tematem posiedzenia były m.in. zasady relokacji uchodźców, organizacja zbiórek, pomoc medyczna i psychologiczna. Kolejne posiedzenie zespołu w najbliższy poniedziałek.
Na stronie miasta ukazał się następujący komunikat.
W związku z wieloma pytaniami związanymi z
pomocą uchodźcom z Ukrainy informujemy, że:
1. Przyjęcie uchodźców
Relokacją uchodźców zajmuje się rząd i wojewodowie. W naszym regionie kwestie
związane z pobytem obywateli Ukrainy w Polsce koordynuje Wielkopolski Urząd
Wojewódzki, a nie Miasto Konin.
Oto komunikat wojewody:
– Na Dworcu Głównym w Poznaniu uruchomiony został punkt informacyjny dla uchodźców z Ukrainy. W punkcie znajdą oni informacje dotyczące legalizacji pobytu w Polsce oraz wszystkie pozostałe niezbędne dane.
Punkt będzie
czynny w godzinach od 8.00 do 22.00, ale w zależności od rozwoju sytuacji,
istnieje możliwość przedłużenia czasu jego funkcjonowania do 24h na dobę. Od
poniedziałku uruchomiona zostanie specjalna infolinia +48 61 850 87 77, która
będzie dostępna w godzinach od 8.00 do 20.00. Pytania można również kierować na
adres e-mailcudzoziemcy@poznan.uw.gov.pl
Informacje można znaleźć także na stroniemigrant.poznan.uw.gov.pl/uk
– Jesteśmy gotowi udzielić pomocy każdemu, kto będzie jej potrzebował. W obecnych czasach musimy być solidarni z Ukrainą i pomagać jej obywatelom wszelkimi możliwymi środkami – mówi wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.
Сьогодні на
головному залізничному вокзалі у Познані був відкритий інформаційний пункт для
біженців з України. У пункті можна знайти інформацію щодо легалізації
перебування в Польщі, а також усі інші необхідні дані. Пункт буде працювати з
08.00 до 22.00, але залежно від розвитку ситуації, години праці можуть бути
продовжені та він може працювати цілодобово. Від понеділку буде працювати
спеціальна гаряча лінія +48 61 850 87 77, яка буде доступна з 08.00 до 20.00.
Запитання можна надсилати за допомогою електронної поштиcudzoziemcy@poznan.uw.gov.pl
Інформацію також можна знайти на інтернет сторінціmigrant.poznan.uw.gov.pl/uk
Ми готові надати допомогу кожному, хто буде її потребувати. У сьогоднішній ситуації ми повинні бути солідарні з Україною та допомагати її громадянам у будь який можливий спосіб.
– Jeżeli
uciekasz przed konfliktem zbrojnym na Ukrainie, zostaniesz wpuszczony do Polski.
Jeżeli nie masz zapewnionego miejsca pobytu w Polsce, udaj się do najbliższego
punktu recepcyjnego.
W punkcie recepcyjnym:
otrzymasz więcej informacji na temat pobytu w Polsce,
zapewnimy Ci tymczasowe zakwaterowanie w Polsce,
otrzymasz ciepły posiłek, napój, podstawową opiekę medyczną oraz miejsce na
odpoczynek.
Źródło: https://www.poznan.uw.gov.pl/wydarzenia-biezace/informacja-dla-uchodzcow-z-ukrainy
Wszelkie potrzebne informacje znajdują się też na stronie ua.gov.pl
2. Informacja dla osób prowadzących zbiórki w Koninie
W Urzędzie
Miejskim w Koninie Prezydent Miasta Konina wyznaczył do kontaktu z
organizatorami zbiórek Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego. W przypadku,
jeśli Państwo chcą zorganizować zbiórkę i nie mają wskazanego odbiorcy, można
kontaktować się z Centrum pod nr telefonu 601204997.
Oto lista przydatnych rzeczy: maty, śpiwory, karimaty, łóżka polowe, żywność z
długim terminem ważności (puszki), żywność dla dzieci, pieluchy, baterie,
powerbanki, latarki, oczyszczacze do wody.
3. Pomoc psychologiczna
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Koninie od poniedziałku (28 lutego) zapewni potrzebującym uchodźcom pomoc psychologiczną. Pomocą służyć będzie 4 specjalistów.
4. Pomoc medyczna
Wspólnie z lekarzami z Konina organizujemy punkty pomocy medycznej dla uchodźców. Swoje usługi prezydentowi Konina zgłosiły wielospecjalistyczne prywatne podmioty medyczne. W poniedziałek (28 lutego) podamy do wiadomości listę punktów pomocy.
5. Pomoc dla miasta partnerskiego w Ukrainie
Miasto Konin jest w kontakcie z Czerniowcami– naszym miastem partnerskim w Ukrainie. Organizujemy dla mieszkańców pomoc materialną zgodnie ze wskazanymi przez nich potrzebami.
– O dalszych działaniach będziemy na bieżąco informować – czytamy w komunikacie.