Zespół Szkolno-Przedszkolny w Dobrej od wielu lat w ramach
programu „Szkoła Dialogu” uczy o tolerancji i współistnieniu różnych kultur – w
tym przypadku ze szczególnym naciskiem na kulturę żydowską, w której żyła spora część przedwojennych
mieszkańców miasteczka na krańcach powiatu tureckiego i Wielkopolski.
Wśród działań, które mają uwrażliwić młodych mieszkańców
gminy na inność i uświadomić wynikające z tego faktu zagrożenia są wycieczki. W
ostatnich tygodniach uczniowie szkoły wyruszyli na trzydniową wprawę do
Krakowa, gdzie poznawali żydowski Kazimierz, zwiedzili Wawel i stary Kraków, odwiedzili
również Wadowice i tamtejszą bazylikę, a następnie Muzeum Papieskie. Nie zabrakło na tej trasie obozu zagłady Auschwitz-Birkenau.
Uczniowie klas ósmych wzięli także udział w lekcji muzealnej
w Byłym Obozie Zagłady w Chełmnie n/Nerem. Poznali tragiczną historię pałacu w Chełmnie, gdzie hitlerowcy kierowali Żydów do samochodów gazowych. Odwiedzili zbiorowe mogiły zamordowanych w lesie
rzuchowskim. Spoczywają tam również prochy mieszkańców Dobrej, narodowości żydowskiej,
zamordowanych w mobilnych komorach gazowych najpierw 12-13 grudnia 1941 roku, a
ostatecznie 20 lipca 1942 roku. W konsekwencji hitlerowskich działań do
miasteczka po wojnie wróciło dwóch mieszkańców pochodzenia żydowskiego. Podczas
tej lekcji pracownicy Muzeum starali się pokazać młodzieży mechanizmy
ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej, w której śmierć Żydów stanowiła zaledwie prolog do
dalszej eksterminacji całego narodu
polskiego.
Wycieczkę zorganizowali: Paweł Janicki, Barbara Bartosik i Barbara
Oleksy. Drugi wyjazd został przygotowany przez Pawła Janickiego, a także Martę Kaliszak i Elżbietę Jesionek. Nauczyciele zapowiadają, że o ile pozwolą na to warunki epidemiczne, to jeszcze w tym roku uczniów dobrskiej szkoły czekają
dalsze wyjazdy. ki