W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
LIS - VOLVO 4 tydzień WRZESIEŃ

Aktualności

Już Juliusz Verne wiedział, że woda jest węglem przyszłości. „Wodór – przyszłość Wielkopolskiej Doliny Energii”

2021-04-16 14:07:29
Już Juliusz Verne wiedział, że woda jest węglem przyszłości. „Wodór – przyszłość Wielkopolskiej Doliny Energii”

Dzisiaj podczas konferencji „Wodór – przyszłość Wielkopolskiej Doliny Energii” wielokrotnie powtarzano, że wodór jest paliwem przyszłości. Tak ma być także w Koninie. Działania związane z odejściem od produkcji energii z węgla brunatnego i przejście na wytwarzanie jej z zielonej energii planowane jest już w naszym mieście od prawie 3 lat. Jak mówił podczas spotkania jeden z wykładowców, już w 1875 roku Juliusz Verne pisał w swojej książce („Tajemnicza wyspa”), że „woda jest węglem przyszłości”.

„Wodór – przyszłość Wielkopolskiej Doliny Energii” – taki tytuł nosiła konferencja on-line zorganizowana przez prezydenta miasta Piotra Korytkowskiego wspólnie z rektorem PWSZ w Koninie Arturem Zimnym oraz Maciejem Sytkiem, prezesem Agencji Rozwoju Regionalnego w Koninie. – W Koninie zaczęliśmy mówić o wodorze dokładnie 2,5 roku temu, że to dobra perspektywa dla naszego miasta i całego regionu. 12 grudnia odbyła się w PWSZ w Koninie konferencja „Transformacja gospodarcza subregionu konińskiego – kierunek wodór”. To spotkanie zainicjowało wspólne mówienie o wodorze. W 2019 roku w Koninie powstała platforma wspierająca działania marszałka w tej sprawie. Od tego czasu odbyło się wiele różnych konferencji. Dzisiejsza idealnie wpisuje się w to, co zamierzamy robić w Koninie i regionie – mówił Piotr Korytkowski.

Dzisiejsza konferencja składała się z kilku paneli. W pierwszym – „Produkcja wodoru – szansą dla Konina i Wielkopolski Wschodniej” – głos zabrali naukowcy. Paweł Sobczak (PWSZ Konin) mówił o „Promocji wodoru – edukacji wodorowej”, wykład Kamila Łodygowskiego (PWSZ Konin) dotyczył „Wpływu obciążenia ogniwa paliwowego na wybrane parametry eksploatacyjne”, Łukasza Lindnera (Polska Akademia Nauk) – „Wykorzystania wodoru w warunkach domowych – ogniwa paliwowe”, Rafał Longwic (Politechnika Lubelska) – „Ocena możliwości zastosowania wodoru do współzasilania silnika o zapłonie samoczynnym” oraz Łukasz Kolanowski (Politechnika Poznańska) – „Wodór – magazynowanie i konwersja energii elektrycznej”. Warto podkreślić, że przedstawiciele uczelni mówili, by nie bać się wodoru. – Obawiamy się wybuchowości wodoru. Robiliśmy badania i nic się nie stało. Wodór nie jest strasznym gazem. Trzeba po prostu dbać o szczelność – mówił jeden z wykładowców.

Drugi panel dotyczył „Zastosowania wodoru w transporcie – plany i możliwości w Wielkopolsce Wschodniej”. W tej części pierwsza wystąpiła Magdalena Przybyła, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie w prezentacji „Wodór w komunikacji miejskiej”. – MZK od czerwca 2020 roku ma zaszczyt użytkować autobusy elektryczne. I tutaj bazujemy na własnych doświadczeniach. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli mówić o naszych własnych doświadczeniach w użytkowaniu autobusów wodorowych – mówiła prezes. Podkreślała, że pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe są przyszłością transportu miejskiego. Wskazywała także na możliwości wspierania zakupu takich autobusów z pomocą dofinansowania czy pożyczki.

Szczegółowo o autobusie wodorowym opowiedział Mateusz Figaszewski z firmy Solaris, w swoim wystąpieniu „Wykorzystanie wodoru w bezemisyjnych autobusach wodorowych” . – Zaletami autobusu wodorowego jest to, że ma bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu, które jest krótsze niż w bateryjnym. Jest bezemisyjny, cichy, nie wibruje, ma krótki czas tankowania. Jedynym efektem ubocznym jest para wodna i ciepło, które też są przez nas wykorzystywane – mówił. Jak podkreślał, w Europie jest w tej chwili 200 stacji tankowania wodoru (najbliższa w Berlinie), a 100 w budowie.

Adam Kempiński z firmy Mercedes Benz prezentował „Czwartą generację autobusów wodorowych na przykładzie marki Mercedes Benz. Zygmunt Suszka, kierownik Oddziału Analiz Energetycznych ZE PAK, przedstawił szczegółowo „Technikę wodorową w ZE PAK”. Jakub Zwoliński z Meet Hydrogen wyjaśniał „Rolę konkurencji i kooperacji w budowaniu gospodarki wodorowej”. Chris Kwacz (Meet Hydrogen) przedstawił wykład „Wodór. Projekty, które „robią różnicę. Krótki przegląd najciekawszych wodorowych wdrożeń i innowacji, o których warto wiedzieć”. Jakub Jędrzejewski (Imperial College London) mówił o „Wodorze – paliwie przyszłości”.

Uczestnicy w dyskusji zastanawiali się ile będzie kosztował wodór. – Szacowaliśmy to. Cena wodoru będzie zbliżona do ceny wodoru w Berlinie – mówił jeden z uczestników spotkania.

Milena Fabisiak



Śledź nas na

Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





głupich nie sieją
Jak wy będziecie robić wodór z wody to tanio nie będzie. Najgłupsi wiedzą, że taniej jest produkować wodór z węgla i metanu. Trzykrotnie taniej.
xmen
PANOWIE, MOŻE TAK, WODÓR OK, ALE WYGRA TEN CO POSTAWI NA NAJBARDZIEJ EKONOMICZNĄ TECHNOLOGIĘ JEGO WYTWARZANIA. CZY KAŻDY WODÓR JEST EKOLOGICZNY,NO NIE.
Kopacz
Jeszcze zaplaczecie za węglem jak prąd z tych wynalazków będzie droższy 5-krotnie niż dziś a z Konina za chlebem wyjedzie ostatni młody człowiek ...
Bystry
Proszę ! Konkretnie ! Jakie wnioski z tej paplaniny !? . Jakie decyzje !? Inwestorzy inwestycje !??? . 2,5 roku gadania !!?? Panie prezydencie Konina
jak żyć
Uczestnicy w dyskusji zastanawiali się ile będzie kosztował wodór. – Szacowaliśmy to. Cena wodoru będzie zbliżona do ceny wodoru w Berlinie – mówił jeden z uczestników spotkania. Cytat z artykułu. Proszę o zarobki w Berlinie i np. Koninie ?? Nie trzeba, wiem. Wstawiłem do myślenia.


Jesteśmy na: