Wideokonferencja PKP Polskich Linii Kolejowych z wnioskodawcami programu Kolej Plus, była czwartym spotkaniem w sprawie realizacji II etapu naboru. Tematem dominującym był zakres wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych oraz wymiana informacji o stanie dotychczasowych działań. Obecnie procedowanych jest 75 zadań. Cztery zgłoszenia zostały ostatnio wycofane przez wnioskodawców. Cały czas „w grze” jest jednak budowa linii kolejowej Konin-Turek.
Z tych 75 wniosków, 59 jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego, dotyczącego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Dla 15 projektów ogłoszono postępowanie przetargowe. Na projekt „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” została podpisana umowa z wykonawcą na opracowanie studium. Wnioskodawcy poinformowali, że dla 48 przedsięwzięć w budżecie na 2021 r., jest zabezpieczenie finansowania na opracowanie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych.
Do II etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 projektów. Na koniec lutego zostało jednak 75 zadań. Cztery zgłoszenia zostały wycofane przez wnioskodawców. Na liście cały czas jest budowa linii kolejowej Konin-Turek, jako jeden z pięciu wniosków złożonych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego.
W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w programie Kolej Plus.
W przypadku budowy linii kolejowej mowa jest kwocie 550-600 milionów złotych, choć wymienia się nawet miliard złotych. 85 procent tej puli stanowiłyby środki budżetu państwa, a reszta jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku inwestycji w naszym regionie, gdyby rzeczywiście miała ona kosztować miliard złotych, trzeba by znaleźć 150 milionów złotych. Przy obecnych trudnościach budżetowych gmin nie będzie to łatwe, mówiąc delikatnie. W tym roku wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zwrócił się między innymi do konińskiego samorządu z prośbą o finansowe wsparcie przygotowania dokumentacji. – Z wielką przykrością muszę odmówić partycypowania w kosztach tego ambitnego przedsięwzięcia – odpowiadał Piotr Korytkowski. Podczas niedawnej dyskusji z radnymi prezydent Konina nazwał planowaną linię kolejową Konin-Turek „ślepym torem”.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Marcin Szafrański