Na początek definicja. E-usługa świadczona jest drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, w tym sieć komputerową (np. internet), z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Coraz więcej przedsiębiorstw proponuje e-faktury, których głównymi zaletami są: szybkie dostarczenie do klienta, błyskawiczna zapłata, oszczędność czasu i pieniędzy, wygodne przechowywanie, a przede wszystkim dbałość o środowisko!
Do rozliczania się przy pomocy e-faktur zachęca m.in. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Koninie. O korzyściach informuje na swojej stronie: „Usługa ta sprawi, że dostęp do faktury będzie możliwy ze znacznym wyprzedzeniem oraz uzyskuje się pewność, że e-faktura nie zginie, a dane odbiorcy nie trafią w niepowołane ręce (e-faktura jest udostępniana wyłącznie konkretnemu odbiorcy)”.
– E-faktura daje pewność, że dotrze w porę – dodaje Maciej Nowicki, rzecznik prasowy PWiK w Koninie. – W przypadku dokumentów papierowych może się wydarzyć sytuacja, że poczta lub inny doręczyciel faktury z jakiegoś powodu nie dostarczą ich w czasie, albo się zagubią. Stosowanie e-faktur obniża również koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Rzecznik przyznał, że w PWiK-u przybywa klientów korzystających z elektronicznej faktury, a e-usługa staje się również coraz popularniejsza w Urzędzie Skarbowym w Koninie. W 2016 roku na 86.729wszystkich podatkowych zeznań – elektronicznych było 55.757 (64 procent), innych dokumentów (np. PIT11, 11A, 40A,4R) – elektronicznie 168.126, papierowo – 2.727. W 2017 roku – zeznań 89.893, w tym elektronicznych 62.119 (70 procent), innych dokumentów (np. PIT11, 11A, 40A,4R) – elektronicznych 172.152, papierowych – 534. W 2018 roku – na 94.866 zeznań – elektronicznych 78.953 (83 procent), inne dokumenty (np. PIT11, 11A, 40A, 4R) – elektronicznych 174.278, papierowych – 46.
– Plusy dokumentów elektronicznych to przede wszystkim oszczędność materialna urzędu (koszty papieru, druku formularzy, deklaracji, PIT-ów). Ponadto dokument elektroniczny oszczędza czas pracy pracowników urzędu (nie potrzeba go wprowadzać do systemu, wystarczy jedynie zaakceptować), jest też mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu przez pracownika podczas akceptacji – informuje Violetta Olas, naczelnik Urzędu Skarbowego w Koninie. – Dokument złożony elektronicznie jest szybciej dostępny w systemie, może być więc natychmiast obsłużony przez pracownika. W przypadku rozliczenia rocznego podatku dochodowego zwrot nadpłaty następuje w ciągu 45 dni (w wersji papierowej do 3 miesięcy).
E-usługi nie są już przyszłością, ale teraźniejszością. Większość firm dziś chętnie proponuje taką formę rozliczenia (energia, opłaty za śmieci), a klienci coraz bardziej się do nich przekonują. Bo nie ma to jak oszczędność, bezpieczeństwo, a przy okazji troska o przyrodę. Wszystko w jednym!