Jeśli chce się załatwiać sprawy urzędowe elektronicznie, należy mieć profil zaufany (PZ). Teraz można założyć go tymczasowo – na 3 miesiące – bez wizyty w punkcie potwierdzającym. Wszystkie formalności da załatwić się z domu, a z urzędnikiem spotkać się on-line. – Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Działa on jak tradycyjny podpis i umożliwia składanie dokumentów i wniosków do urzędów przez internet – informuje Violetta Olas, naczelnik Urzędu Skarbowego w Koninie.
Profil zaufany można założyć potwierdzając złożony wniosek on-line w systemie bankowości elektronicznej w jednym z 10 banków (lista dostępna jest na stronie pz.gov.pl), bądź udając się do jednego z punktów potwierdzających. – W ostatnim czasie część osób – nawet jeśli chciała założyć profil – nie mogła tego zrobić ze względu na to, że nie ma konta w odpowiednim banku, lub chce chronić swoje zdrowie pozostając w domu i unikając bezpośrednich kontaktów. Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nowe rozwiązanie: tymczasowy profil zaufany. Nadawany jest on na 3 miesiące, bez konieczności wizyty w punkcie potwierdzającym. Zamiast tego, osoba go zakładająca zostanie poddana wideoweryfikacji, podczas rozmowy on-line z urzędnikiem w uzgodnionym w trakcie składania wniosku terminie – informuje Violetta Olas.
Jak wygląda wideorozmowa? Klient na swój adres e-mail dostaje link do rozmowy video. Odbędzie się ona za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, od tego momentu będzie można korzystać z profilu zaufanego. Potwierdzenie jego założenia klient dostanie na swój adres e-mail.
Więcej informacji o nowym rozwiązaniu można znaleźć na stronie www.gov.pl
.