Raport o stanie gminy Rychwał będzie musiał sporządził burmistrz Stefan Dziamara, a radni określili obszary, jakie ma zawierać. Obowiązek taki powstał wraz ze zmianą ustawy o samorządzie gminnym, w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych.
Zmiany w ustawie o samorządzie gminnym nałożyły na włodarzy miast i gmin nowy obowiązek, polegający na sporządzaniu raportów o stanie gminy. Radni z gminy Rychwał podjęli zatem stosowną uchwałę, w której określili szczegółowe wymogi tegoż raportu.
Powinien on obejmować podsumowanie działalności burmistrza gminy za rok poprzedni i zawierać informacje dotyczące stanu realizacji polityk, programów i strategii realizowanych przez samorząd i jego jednostki organizacyjne, a także sposób wykonania uchwał podjętych przez radę. Zgodnie z podjętą uchwałą w dokumencie powinny znaleźć się informacje o takich obszarach, jak: zarządzanie gminą, demografia, oświata i wychowanie, promocja, kultura, sport i rekreacja, współpraca z organizacjami pozarządowymi, pomoc społeczna, ochrona zdrowia, pomoc publiczna, mieszkalnictwo, bezpieczeństwo publiczne, lokalny rynek pracy, inwestycje, infrastruktura drogowa, ochrona środowiska, gospodarka nieruchomościami oraz funkcjonowanie gminnych jednostek organizacyjnych.
Jest tego sporo, więc zapewne powstanie niezły tom, bo raport będzie sporządzony zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. W tej drugiej zostanie także opublikowany w BIP-ie trzy dni po tym, jak dostaną go radni, aby mogli zapoznać się z nim mieszkańcy.